W Przedszkolu Publicznym nr 19 co roku podejmowany jest szereg działań i projektów ekologiczno – przyrodniczych. W roku szkolnym 2021/2022 realizowana była innowacja pod nazwą „Nasz Eko Ogródek”. Jej celem było kształtowanie prawidłowych postaw wobec środowiska i obserwowanie przyrody poprzez bezpośredni kontakt z nią. Dzieci najlepiej poznają przyrodę poprzez własne działania i eksperymentowanie a samodzielnie odkrywając tajniki przyrody gromadzą nowe doświadczenia. Wiedza zdobyta w ten sposób jest pełniejsza i trwalsza, bo dzieci w wieku przedszkolnym uczą się najchętniej i najszybciej poprzez zabawę i praktyczne doświadczenia.
Od października 2021 roku w ramach realizacji pierwszego etapu innowacji w placówce organizowane było wiele zajęć dydaktycznych na świeżym powietrzu, podczas których dzieci obserwowały przyrodę wykorzystując narzędzia optyczne tj. lupy i lornetki. Zgodnie z kalendarzem przedszkolnym dzieci obchodziły również różne święta nietypowe tj. Dzień Jabłka, Dzień Dyni, Dzień Drzewa, Dzień Ziemi.
W ramach realizacji innowacji „Nasz EKO – ogródek” dzieci bezpośrednio brały udział w powstawaniu i opiece nad założonym ogródkiem, obserwowały zmiany zachodzące w świecie roślin, siały warzywa na wiosnę, obserwowały wzrost pędów oraz dokonywały zbioru. Przedszkolaki podlewały grządki i plewiły chwasty, a następnie spożywały zdrowe warzywa z własnego ekologicznego ogrodu. Każda grupa wzbogaciła w swojej sali kącik przyrodniczy o pierwsze wiosenne uprawy. Wśród wysianych warzyw pojawiły się szczypiorek, pietruszka, rzodkiewka, czosnek, koperek. Dzieci każdego dnia pielęgnowały i obserwowały, czy i kiedy wyrosną z ziarenek i sadzonek roślinki, jak będą wyglądały i czym będą się różnić. Postanowiły, że w przyszłości zebrane plony zostaną wykorzystane podczas zajęć kulinarnych.
W marcu dzieci uczestniczyły w obchodach Dnia Motyla. Przedszkolaki rozpoczęły zajęcia od obejrzenia prezentacji multimedialnej pt. „Rozwój motyla”. Później z pomocą wychowawczyń układały we właściwej kolejności obrazki, utrwalając przy tym nowe terminy, takie jak: kokon, poczwarka. Dzieci poznały również różne gatunki motyli. Największym zainteresowaniem cieszyła się zabawa integracyjna „Tańczące motyle” oraz zabawa z chustą animacyjną „Motyle”. Podsumowaniem tego nietypowego dnia było wykonanie pracy plastycznej „Motylkowy witraż”.
Miesiąc kwiecień i maj rozpoczął się intensywnymi pracami w ogrodzie przedszkolnym. Każdego dnia ogródeczek wzbogacał się o nowe uprawy – rzodkiewkę, sałatę, ogórki, pomidorki koktajlowe, fasolę, cebulę a także dynię. Dzieci obserwowały rośliny, uczyły się obowiązku dbania o odpowiednie nawodnienie i nawożenie nawozem naturalnym.
Chcąc ubarwić i upiększyć ogród przedszkolny dzieci posadziły kwiaty w doniczkach. Dzięki bezpośredniej obserwacji miały możliwość poszerzenia wiadomości na temat roślin i warunków niezbędnych do ich rozwoju. Zajęcia te dostarczyły wszystkim wiele radości, i satysfakcji z podjętych działań.
W maju przedszkolaki świętowały Dzień Pszczół. W ramach tego święta odbyło się w przedszkolu spotkanie z panią pszczelarką. Podczas spotkania dzieci dowiedziały się, że pszczoły to jedne z najbardziej pożytecznych i pracowitych owadów. To dzięki nim jesienią możemy cieszyć się z obfitych zbiorów jabłek, śliwek i gruszek – bo kto jak nie pszczoły, które zbierają wiosną nektar z kwiatów i zapylają poszczególne kwiatostany, może zamienić je w smaczne i zdrowe owoce. Dzięki pszczołom można też rozkoszować się smakiem zdrowego i pysznego miodu, tak lubianego przez większość dzieci. Przedszkolaki poznały życie tych pracowitych owadów i obowiązki posiadacza pasieki. Wiedzą już, że na czele ula stoi królowa zwana inaczej matką i są pszczoły robotnice – zbieraczki miodowe i pyłkowe. Dzieci obejrzały z bliska skrupulatnie wypełniony plaster miodu, zobaczyły dymkę i ubranie pszczelarza, a nawet je mogły przymierzyć. Przedszkolaki dowiedziały się również, jak duże znaczenie ma praca pszczół dla przyrody. Po spotkaniu dzieci wyciągnęły jeden wniosek – koniecznie trzeba jeszcze bardziej zatroszczyć się o pszczoły i wszystkie owady zapylające. W związku z tym w ogrodzie przedszkolnym pojawiły się domki dla owadów, a to za sprawą dzieci z oddziału „Biedroneczki”, „Żabki” i „Pszczółki”. Na początku wszyscy obejrzeli z bliska hotel dla owadów, a potem poznali jego przeznaczenie. Z pomocą swoich pań i pana konserwatora dzieci umieściły domki w ogrodzie. Dzięki zamocowaniu domków na drzewach stworzono miejsca, w których owady będą mogły przezimować, a latem gromadzić pyłek, składać jajeczka i walczyć ze szkodnikami. W ten sposób staną się pomocnikami dzieci podczas prac w przedszkolnym ogródku.
Pod koniec czerwca dzieci zebrały z EKO – ogródka pierwsze plony. Jako pierwsze warzywa wyrosły rzodkiewka i sałata. Przedszkolaki wykorzystały rzodkiewkę do sporządzenia twarożku, a sałatę przekazały paniom kucharkom, które użyły ją do przygotowania śniadania.
Zebranie pierwszych plonów było ostatnim etapem realizacji pierwszej części innowacji zaplanowanej na rok szkolny 2021/2022. Działania podjęte w ramach innowacji stworzyły warunki pozwalające dzieciom na bezpieczną i samodzielną eksplorację otaczającej przyrody. Umożliwiły też poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego. Realizacja pierwszego etapu innowacji sprawiła wiele satysfakcji zarówno dzieciom, jak i koordynatorom. Drugi etap innowacji „Nasz EKO – ogródek” zaplanowano na nowy rok szkolny.
Koordynatorkami projektu były: Katarzyna Pawlik, Monika Słowińska, Magdalena Kawiak